يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

یاقوت سرخ ارائه دهنده راه کارهای مبتنی بر شبکه

نسخه مناسب چاپارسال توسط ایمیلنسخه PDF

شرکت شبکه گستران یاقوت سرخ با گرد هم آمدن تعدادی از فارغ التحصیلان دانشگاه‌های معتبر کشور با هدف ارائه راهکارهای به روز IT تأسیس شده است. اعضای تشکیل‌دهنده شرکت یاقوت سرخ از توانمندی‌های علمی و عملی بالایی برخوردارند که این موضوع باعث شده بتواند اعتماد شرکت‌ها و سازمان‌ها را جلب کند و خدمات مختلفی به سازمان ها ارائه دهند .

خدمات قابل ارائه توسط شرکت یاقوت سرخ به چند بخش اصلی تقسیم می‌شود که در ادامه به شرح این خدمات می‌پردازیم:

  • تأمین تجهیزات به روز شبکه
  • ارائه به‌روزترین سرورها و استوریج‌های شرکت HPE
  • فروش سوئیچ ،روتر و ماژول‌های شرکت Cisco
  • نصب و راه اندازی تجهیزات شبکه
  • نصب و راه اندازی سرورهای کامپیوتری متناسب نیاز مشتری
  • نصب و راه اندازی استوریج‌های کامپیوتری باتوجه‌به امنیت اطلاعات لازم مشتری
  • ارائه به روزترین راهکارهای شبکه
  • راه‌اندازی شبکه‌های کامپیوتری مبتنی بر دانش روز
  • به‌روزرسانی شبکه‌های کامپیوتری موجود
  • ارائه خدمات پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری
  • راه اندازی شبکه‌های تلفن (VoIP)
  • نصب و راه اندازی خدمات مختلف مجازی سازی

استفاده از تجهیزات مناسب در راه‌اندازی یک شبکه از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب و استفاده از تجهیزات مناسب به این معنی است که باید تجهیزات مورد استفاده با کاربردها و بار شبکه‌ هماهنگی داشته باشد. برای داشتن درک بهتر از اینکه چه تجهیزاتی برای یک شبکه مناسب است، باید با برخی تعاریف و اصطلاحات فنی بیشتر آشنا بود. ما در یاقوت سرخ بر آن شدیم تا برخی موارد مرتبط با رم دوگانه یا Dual Channel را توضیح دهیم. 

 

Memory controller یا کنترل کننده حافظه چیست؟

Memory controller hub یا MCH تمام نقل و انتقال داده اعم از نوشتن و خواندن اطلاعات رم روی سرورHP را کنترل و هدایت می‌کند. MCH در تراشه بزرگتری به‌نام North bridge قراردارد که در قدیم درکنار پردازنده مشاهده می‌شد و علاوه بر MCH   وظایف دیگری را نیز بر عهده داشت.

ولی امروزه برای اینکه ارتباط بین رم و پردازنده تسریع پیدا کند North bridge به‌صورت یکجا در خود قالب پردازنده جاساز شده است . یکی دیگر از وظایف MCH این است که به‌صورت پی در پی، جریان الکتریکی رو به مدارات الکترونیکی رم بفرستد تا Refresh شوند و اطلاعات ان از دست نرود.

شبکه گستران

ارتباط RAM با پردازنده:

همانطور که گفتیم، حافظه رم به‌طور مستقیم با پردازنده در ارتباط نیست و کنترل کننده حافظه یا MCH واسط بین این دو است .حافظه رم ازطریق ۳ گذرگاه به  MCH وصل است که به مجموع آن‌ها Memory bus می‌گویند. درواقع Memory bus به ۳ گذرگاه زیر تقسیم می‌شود :

  • گذرگاه آدرس: اینکه در کدام آدرس بازیابی یا ذخیره شوند، توسط این گذرگاه به رم ارسال می‌شود.
  • گذرگاه دیتا: دیتایی که توسط پردازنده روی رم نوشته می‌شود یا اطلاعاتی که از رم خوانده می‌شود، از این گذرگاه هدایت می‌شوند.
  • گذرگاه کنترل: اینکه دستور نوشتنی است یا خواندنی از این گذرگاه هدایت می‌شود.

Dual channel یا دوکاناله:

بعد از آشنایی با مفاهیم بالا اگر الان شروع به توضیح تکنولوژی دو کاناله کنیم بهتر آن را درک خواهید کرد. Dual channel به‌معنی دوکاناله یا دوگذرگاه است. قبل از این تکنولوژی حافظه های رم ازطریق یک گذرگاه ۶۴ بیتی با پردازنده در ارتباط بودند. این یعنی دریک سیکل انتقال، تنها ۶۴ بیت داده منتقل می‌شود. به عبارت دیگر قبل از این تکنولوژی ۶۴ سیم از رم به سمت کنترل کننده حافظه یا MCH می رفت که با D0 تا D63 مشخص می‌شد.

تکنولوژی دوکاناله مسیر ارتباط بین حافظه رم و کنترل کننده حافظه را ۲ برابر می‌‌کند. پس اگر مادربردی از این تکنولوژی بهره ببرد ۱۲۸ مسیر مسی ( BUS ) بین رم و کنترل کننده حافظه خواهد داشت که از D0 تا D127 شماره گذاری می‌شود. لازم است بدانید که رم‌های موجود در کامپیوتر ۶۴ بیتی هستند. این یعنی در هر سیکل انتقال می‌توانند ۶۴ بیت داده را انتقال بدهند. پس اگر مادربردی که این تکنولوژی را دارا است بخواهد ۱۲۸ بیت دیتا را انتقال بدهد، باید از دو رم یا ضریبی از ۲ مثلا ۴ رم استفاده کند.

بهتراست که این رم‌های استفاده شده روی سرورHP از یک مدل یا با مشخصات کاملا یکسان باشد. دقت کنید Dual channel نباید با تکنولوژی DDR اشتباه گرفته شود. تکنولوژی DDR به این معنی است که در هرکلاک پالس ۲ بار اطلاعات جا‌به‌جا می‌شوند یا مثلا DDR2 یعنی در هر کلاک پالس ۴ بار اطلاعات جابه‌جا می‌شود یا در  DDR3  اطلاعات ۸ بار جا‌به‌جا می‌شوند.

 البته در مادربردهای جدید هم از تکنولوژی ِDual channel و هم از تکنولوژی DDR استفاده می‌شود.

چگونه از تکنولوژی Dual channel استفاده کنیم؟

لازمه استفاده از این تکنولوژی این است که ۲ یا ضریبی از ۲ (مثلا ۴ عدد رم) با ویژیگی های یکسان را در مادربردی که از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کند به روش زیر بکار بگیرید:

مادربردهایی که از Dual channel بهره می‌برند درگاه های رم آن‌ها به ۲ رنگ مختلف است:

درگاه ها به ۲ کانال تقسیم می‌شوند. مثلا شکل بالا درگاه نارنجی و سبز اولی کانال شماره ۱ و درگاه نارنجی و سبز دیگر هم کانال شماره ۲ را تشکیل می‌دهند (روی سرورHPE درگاه ها با رنگ سفید و آبی و مشکی از هم جدا می‌شوند).  برای استفاده از این تکنولوژی باید ۲ رم با مشخصات مشابه رو دراسلا‌ت‌های با رنگ مشابه یا عبارت دیگر درکانال های مختلف جابزنید (یکی در کنال شماره ۱ و دیگری در کانال شماره ۲).

اگر یک رم را به درگاه نارنجی و رم دیگر را به سبز که درکنار هم قرار دارند جا بزنید دیگر حالت دو کاناله را نخواهیم داشت و مادربرد در حالت تک کاناله یا همون ۶۴ بیتی کار می‌کند. به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید از یک رم ۴ گیگابیتی استفاده کنید بهتر است از ۲ رم ۲ گیگابیتی استفاده کنید چرا که باعث افزایش سرعت می‌شود.

 

امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات لازم در مورد انواع مموری های قابل استفاده روی سرور اچ‌پی را بدست آورده باشید. در صورت وجود هرگونه ابهام یا سؤال در مورد سرور HPE می‌توانید با کارشناسان شرکت شبکه گستران یاقوت سرخ مرکز تخصصی فروش سرورها و استوریچ های اچ‌پی به شماره تماس ۷۱۱۸۹-۰۲۱ تماس گرفته یا به سایت شرکت یاقوت سرخ به آدرس www.ysorkh.net مراجعه کنید.